Zittend op het strand, uitkijkend over het meer van Lugano, enigszins uitgerust van de drukte, kijk ik terug op het eerste half jaar. Wat een bijzonder half jaar was dit voor ons! Dat besef ik me nu eigenlijk pas echt.
Het begon allemaal met een belletje van het blad Houtwereld. Dat we genomineerd waren voor de titel ‘Topleverancier 2015’ in de categorie ‘Beste ambachtelijke houtbewerker’. In eerste instantie dacht ik als nuchtere Tukker ‘Daar heb je weer zoiets. Oké, wat wil je van me?’ Maar dan word je opnieuw gebeld na een tijdje met de mededeling dat we daadwerkelijk gekozen zijn. Met de meerderheid van stemmen ook nog eens (44%).
En dan ga je toch even nadenken. ‘Waarom wij eigenlijk?’ Het antwoord - of liever de antwoorden - kreeg ik vlak daarna in m’n schoot geworpen. Ik kreeg namelijk van Houtwereld een overzicht van de motivaties van de stemmers. Daarvan was en ben ik nog steeds onder de indruk. Om je een idee te geven, zonder arrogant te willen zijn, hier een greep uit de quotes die ik kreeg toegestuurd:
“De beste kozijnenfabriek van Nederland”
“Innovatief en duurzaam bedrijf!”
“Toonaangevend in kozijnen, ramen en deuren”
“Ze kunnen echt overal een oplossing voor vinden. En ze zijn erg sociaal. Kortom: een TOPbedrijf”
“Vakbekwaam en houden zich aan de afspraken”
“Leuke kerels”
“Zeer georganiseerd bedrijf; er valt altijd wat te overleggen en er wordt kwaliteit geleverd”
En zo ging het nog wel een tijdje door… Nu ik dat hier met het warme zand tussen mijn tenen weer allemaal bewust tot me door laat dringen, gloei ik niet alleen van de Italiaanse zon, maar ook van trots. En dat voor een nuchtere Tukker, best bijzonder. Ik ben vooral erg trots omdat onze klanten dit zeggen over ons. Want daar gaat het per slot van rekening om. Dat vind ik erg belangrijk en daar stop ik dan ook veel tijd en aandacht in. Ik ben dan ook oprecht trots op onze mensen. Dat we dit samen voor elkaar hebben gekregen. En intern blijkt wel dat het ‘Groothuis hart’ van onze mensen sindsdien nog harder klopt. Best stoer ook als je weet dat meer dan 80% van onze mensen al langer dan 15 jaar bij ons werkt. Nu ik de tijd heb om er bewust over na te denken, kom ik erachter dat het meedenken en oplossingsgericht zijn – met andere woorden kennis delen – echt iets heeft opgeleverd. Voor onze klanten, doordat we passende, goede oplossingen voor iedere situatie kunnen bieden en voor onszelf, veel goodwill en tevreden klanten. Voor mij persoonlijk benadrukt het ook het belang van het kennis delen tijdens diverse bijeenkomsten van NBvT commissies waarin ik deelneem.
"Dat ‘brengen en halen’ maakt niet alleen je eigen bedrijf, maar ook de hele industrie beter, omdat we samen het kennisniveau en de kwaliteit naar een hoger plan tillen."
Bedankt dus nogmaals aan iedereen voor de mooie woorden, maar vooral het vertrouwen in ons bedrijf. Als ik dit strand straks weer achter me laat en de fabriek binnenkom, zal ik met een grote glimlach nog eens over de oorkonde aaien.