Campagne ’ Hou ‘t Veilig’

Geplaatst op 21 maart 2014

Interview R. Groothuis, publicatie ...... ???

Werknemers en werkgevers zijn blij met de resultaten van de gezamenlijke Hou ’t veilig campagne.    
‘Ook al moet het tegenwoordig allemaal snel en goedkoop, veiligheid mag daar nooit de dupe van worden’. Aan het woord is Richard Groothuis, directeur van Timmerfabriek Groothuis B.V te Almelo. Hij kijkt samen met Janneke Waage, beleidsmedewerker bij FNV bouw en één van de initiatiefnemers van Hou ‘t veilig, terug op de campagne. Janneke: ‘Veiligheid is nu voor lange tijd het gezamenlijke speerpunt van werkgevers en werknemers. Ik ben ontzettend blij met het gezamenlijke commitment dat is ontstaan’.

De campagne ‘Hou ’t veilig’ is een initiatief van vier branche-organisaties in de houtsector en twee vakbonden. Doel is om werkgevers en werknemers bewust te maken van het thema machineveiligheid. Werkgevers moeten zorgen voor deugdelijk materiaal en een veilige werkomgeving. Maar al zijn de randvoorwaarden nog zo goed, als werknemers onzorgvuldig met de machines omgaan kunnen alsnog onveilige situaties ontstaan. Een gezamenlijke aanpak was dan ook noodzakelijk. Janneke Waage: ‘Normaal hebben werkgevers en werknemers ieder hun eigen rol, en moeten we soms stevig onderhandelen, maar in deze campagne waren we het opvallend eens. Zo zeiden we bijvoorbeeld allemaal “deze foto niet, want het bloesje staat te ver open of er ligt teveel stof op de vloer”’.’

Een belangrijk onderdeel van de campagne was de verkiezing tot de Nationale Houtheld.

Houthelden van de werkvloer zorgen ervoor dat zijzelf en hun collega’s veilig werken. Een echte Houtheld doet net dat beetje extra om veiligheid op de werkvloer te bevorderen. Huub Elferink mocht de titel Nationale Houtheld in ontvangst nemen. Huub werd als Houtheld genomineerd door zijn leidinggevende Richard Groothuis, directeur en tevens eigenaar van het bedrijf Timmerfabriek Groothuis B.V te Almelo. Janneke: ‘Huub zegt “als je je gedachten er niet bij hebt, ga dan even een glaasje water drinken”. Dat is zó de essentie! Eigenlijk is Richard Groothuis ook een Houtheld, omdat hij zijn mensen de ruimte geeft om even te stoppen als ze niet meer geconcentreerd zijn’. Voor Richard is dat logisch: ‘Voor dat stukje veiligheid moet je altijd waken. Want als er iets gebeurt… dat wil je echt niet meemaken’.

Richard is trots op Huub en blij met de positieve reacties die zijn bedrijf heeft gekregen. ‘Door de campagne wordt je zeker bewuster van veilig werken. En dat merk je ook hier op de werkvloer. Ook bij collega’s hoor ik dat mensen de campagne voorbij hebben zien komen. En dat zijn vaak positieve reacties. Toevallig kreeg ik laatst een verzoek van een ROC of zij onze prijs mochten lenen, omdat zij de bouw graag wilden promoten met de beelden uit de campagne’.

‘Als je vroeger werkzaam was in de houtindustrie, dan hoefde je maar naar iemands handen te kijken en dan wist je wat die man deed. Tegenwoordig  zijn we gelukkig zuiniger op onze mensen. Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid dat iedereen aan het eind van de dag onbeschadigd, gezond weer naar huis kan. Je moet dan ook samen zorg dragen voor de veiligheid. Dat betekent dat ik als werkgever veilige, stille en stofvrije machines moet aanschaffen, maar dat betekent ook dat we elkaar op de werkvloer scherp moeten houden. Voor veiligheid doe je elke dag weer je best. En dat maakt het ook leuk!’ aldus Richard.

Nog het hele jaar 2013 zal de kalender van Hou ’t veilig  op werkplekken en in kantines hangen, om de medewerkers te herinneren aan het belang van veilig werken. Inmiddels zijn alle grote activiteiten, variërend van het verspreiden van posters, tipwaaiers en kalenders tot het maken van materialen voor het VMBO en MBO onderwijs en de Houtheldverkiezingen, afgerond. Janneke: ‘Ik werk al lang op arbogebied en weet dat ik alleen maar kan hopen dat bewustwording ook daadwerkelijk wordt omgezet in meer veiligheid’. Of er echt iets is veranderd zal vooral moeten blijken uit de volgende monitoring door de arbeidsinspectie.‘Ik ben echter positief, ik merk dat de campagne bij veel mensen echt wel iets in werking heeft gezet’. 


Deel deze pagina


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst bij dit nieuwsbericht.

Reactie plaatsen



Wilt u meer informatie?